سجال #عمرو_أديب و#علاء_مبارك يفضح عهدي المخلوع والسيسي

العربى الجديد 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف
انشغلت مواقع التواصل الاجتماعي بالسجال الذي دار بين علاء مبارك، نجل الرئيس المصري المخلوع حسني مبارك والمذيع عمرو أديب، بعد نشر الأول على حسابه الشخصي بموقع تويتر، فيديو للمذيع يظهر تناقض مواقفه من والده قبل وبعد ثورة يناير، حيث يمتدحه قبلها ويراه "خطاً أحمر ولا يجب انتقاده بسبب رقابة ذاتية منه ولم يسجن صحافي في عهده"، وبعدها يصف عصره بالأسوأ، ودمر البلاد وأنه يكرهه بصورة شخصية.
والفيديو من الحلقة الأخيرة لبرنامج "جو شو" الذي يبثّ على "التلفزيون العربي".

ولم يتأخر أديب في الرد على التغريدة التي نشرها النجل في ذكرى تنحي والده، ورد عليه بحلقة برنامجه "الحكاية" على فضائية "إم بي سي مصر" قائلاً: "على آخر الزمن واحد رد سجون ييجي يعلمني الأدب يا علاء أنا كنت ساكت ومابجبش سيرتكم لكن اللي يقرب مني مش هسيبه وان كنتم نسيتم اللي جرا هاتوا الدفاتر تتقرا فين الملايين اللي في سويسرا جبتها منين وشوف اللي وراك قبل ماتهاجمني".

واتهمه بمحاولة الرجوع للحكم: "أنا عارف إنت بتعمل إيه ومش هترجعوا تحكمونا تاني"، وهاجم المصريين قائلا: "باشا مين وعظيم مين أنت وهو المصريين عندهم زهايمر، مش دول اللي نزلتوا ثورتوا عليهم إنتم نسيتم عملوا فيكم إيه؟".

واتهم الذراع الإعلامي المقرب للرئيس عبد الفتاح السيسي، مبارك بمنعه من الظهور على الشاشة في عهده، "مين اللي حرق عربيتي يا علاء بيه ومين رمى مية النار عليها".


سجال أديب وعلاء تسبب في تصدر وسمين يحملان اسميهما لقائمة الأكثر تداولا المصرية "الترند"، مع تفاعل كبير تنوع بين هجوم مؤيدي المخلوع مبارك على أديب والعكس، في حين هاجم رواد مواقع التواصل الطرفين، "إنتم الاتنين فاسدين".

وكتب محمد عصام: "‏الجميل في الخناقة اللي ‎#عمرو_أديب خذ الضوء الأخضر فيها للانقضاض على ‎#علاء_مبارك إنه قاله مين قتل المتظاهرين في الميدان، فلوس سويسرا منين؟ يا جماعة نبهوا على عمرو يهدى أصل كده هيقلب الترابيزة على الكل".

 وغردت سارة أحد مؤيدي المخلوع مبارك: "‏يا ‎#عمرو_أديب أنا كنت بحبك بس ‎#علاء_مبارك خط أحمر".

وقال صاحب حساب "عسل أسود": "‏‎#عمرو_أديب بيقول ل ‎#علاء_مبارك: مش على آخر الزمن واحد رد سجون هيعلمني الأدب.. إي يا عيلاء ينفع واحد زاي دا يتكلم معاك كدا يعني أيام ما بباك كان في الحكم كان يقدر يقول كدا!! أصل أنا بحب أهدي النفوس".

وبمرارة علق صاحب حساب "جفت محبرتي": "‏علاء مبارك يرد على عمرو أديب في ذكرى ‎#التنحي.. بص بقى بعد 8 سنين على تنحي مبارك علاء قاعد في فيلته بيرد على عمرو أديب في قناته وأنت حالك متغيرش. #لسة_الظالم_بيحكم".

اقــرأ أيضاً

وتمنت سو فؤاد: "‏طوبة ع طوبة خلي العركة منصوبة.. اللهم اضرب الظالمين بالظالمين
#عمرو_أديب و ‎#علاء_مبارك".

ولخص محمد طاحون القصة في تغريدة: "‏الآن ‎#عمرو_أديب بيشرشح ل ‎#علاء_مبارك.. الأنذال بيقطعوا هدوم بعض وبالتأكيد الكسبان هو الشعب المسكين لما يخلص من إعلام العار وعصر الفساد".

واتفقت معهما نورهان العربي: "‏‎#عمرو_أديب بيردح ل ‎#علاء_مبارك فى البرنامج بتاعه، المعنى الحقيقى لدعاء اللهم اضرب الظالمين بالظالمين. والحقيقة إنه مع كم الردح ده معرفش بردو يرد عالفيديو اللى علاء مبارك شيروا على صفحته".

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق